Since October 2015 I have been in contact with Prof. Oliver Deussen, who since 2010 has been developing the e-David, a robotic Drawing Apparatus for Vivid Interactive Display, at the University of Konstanz. Subsequent to the first encounter at the Massachusetts Institute of Technology (MIT), I visited Prof. Deussen and his team at their lab in Konstanz, to continue to discuss and re-evaluate the potential use of the robot from an artistic and creative perspective. This was followed by an invitation for me to return to Konstanz for a one-month working sojourn with the robot and the lab team. Over the course of June 2016, I also explored various approaches to integrating computer languages in the processes of painting and creative image-making.

My engagement with the technical conditions of creating images — digital as much as traditional print- and paint-based — has greatly influenced my conceptual understanding of the painterly process in historical and contemporary practices, and has “left marks” on the evolution of my own artistic activities. Stimulated by the experience and by the exchange between informatics and the robotic world, I found myself to some degree compelled to challenge and reconceptualise the foundations of my painterly practice, starting with the bodily movement of the single brushstroke all the way to questions concerning control and loss of control in the creative process.

e-David Self-Portrait, Liat Grayver and e-David, Acrylic on canvas, 60 x 80 cm, June 2016 (Photo: Marcus Nebe)

So far me and e-David Team had exhibited our work and collaboration at the Halle 14; Spinnerie Leipzig, Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig and are invited to participate in late March 2017 at the art fair Fresh-Paint, Tel Aviv Israel.

Exhibition in Halle 14, Leipzig. Liat Grayver, Marvin Gülzow, Thomas Lindemeier, and Marcus Nebe (Photo: Liat Grayver).
e-David – Robotic Painting at the University of Konstanz

Liat Grayver (Israel, 1986) has graduated from the Art Academy of Leipzig (Diplom- MFA). She is currently a Meisterschülerin (post-graduate) in the class of Heribert. C. Ottersbach (painting) and parallel in the class of Joachim Blank (Media Art). Since January 2016 Grayver is collaborating with the University of Konstanz on the e-David Project, exploring various approaches to integrate robotic and computer languages in the processes of painting and creative image-making.

Tagged on:     

Leave a Reply

Mit dem Eintrag in das nachstehende Feld können Sie unter Angabe eines Namens einen Kommentar hinterlassen.

Personenbezogene Daten
Sie haben die Möglichkeit die Kommentarfunktion ohne Angabe von personenbezogenen Daten unter einem Pseudonym zu nutzen.
Name - Bei dieser Angabe handelt es sich um eine Pflichtangabe. Der von Ihnen gewählte Name wird mit dem von Ihnen verfassten Kommentar veröffentlicht.
E–Mailadresse - Bitte beachten Sie, dass die Angabe Ihrer E–Mailadresse zur Nutzung der Kommentarfunktion nicht erforderlich ist. Auch im Falle einer Eingabe wird die E-Mailadresse nicht verwendet, auch nicht veröffentlicht. Bitte lassen Sie dieses Feld unausgefüllt.
Webseite - Die Angabe Ihrer Webseite ist freiwillig. Die von Ihnen angegebene Webseite wird zusammen mit Ihrem Kommentar veröffentlicht.

Nach den §§ 21, 22 LDSG haben Sie das Recht, auf Antrag unentgeltlich Auskunft über die von der Universität Stuttgart und Universität Konstanz über Sie gespeicherten Daten zu erhalten und bei unrichtig gespeicherten Daten deren Berichtigung zu verlangen (Auskunfts- und Berichtigungsrecht). Ein Auskunfts- oder Berichtigungsersuchen richten Sie bitte schriftlich an die Geschäftsstellen des SFB-TRR 161 an der Universität Stuttgart (E-Mail: sfbtrr161[at]visus.uni-stuttgart.de) bzw. der Universität Konstanz (E-Mail: sfbtrr161[at]uni-konstanz.de).