In January a group of students from the Massachusetts Institute of Technology (MIT), Cambridge (USA), visited the Computer Graphics Group of the University of Konstanz (Prof. Deussen) to evaluate e-David, our painting robot. Together with Benjamin Tritt, a well known American Artist, they analyzed the different methods of painterly abstraction.

Benjamin Tritt (center) and Michael DiBenigno, MIT, (right) discuss with Thomas Lindemeier, Computer Graphics Group of the University of Konstanz (left).

With e-David we want to mimic human artists and find out to which extent painting processes can be performed by machines. Part of our project is research on computational creativity: we want to research and develop methods in which the machine starts to develop its own painting strategies and styles. The machine should be able to learn from past paintings when producing new ones. Another important aspect is quantification of abstraction. We want to develop styles in which we can predict and maintain a wanted degree of abstraction, technically (number of strokes) and also perceptually.

The MIT students want to use the machine in a semi-automatic way and combine human  and machine painting. Ideally the human would only direct the system by sketching and giving hints for the style to be used. Then the machine does the often cumbersome painting work. At the end the human finishes the artwork. The work of Benjamin Tritt combines classical painting styles with modern motives. He is interested in machine painting since large-scale artworks are very time-consuming and robots might be very helpful in creating intermediate painting layers.

 

 

A Robot Learns to Paint Like a Human Artist

Oliver Deussen is a professor at University of Konstanz, heading the work group on computer graphics and media design, as well as the vice speaker of the SFB-TRR 161. His special research interest are complex images of flowers and plants. Together with his team he concentrates on the modeling and visualization, the visualization of complex software structures and on non-photorealistic renderings.

Tagged on:     

Leave a Reply

Mit dem Eintrag in das nachstehende Feld können Sie unter Angabe eines Namens einen Kommentar hinterlassen.

Personenbezogene Daten
Sie haben die Möglichkeit die Kommentarfunktion ohne Angabe von personenbezogenen Daten unter einem Pseudonym zu nutzen.
Name - Bei dieser Angabe handelt es sich um eine Pflichtangabe. Der von Ihnen gewählte Name wird mit dem von Ihnen verfassten Kommentar veröffentlicht.
E–Mailadresse - Bitte beachten Sie, dass die Angabe Ihrer E–Mailadresse zur Nutzung der Kommentarfunktion nicht erforderlich ist. Auch im Falle einer Eingabe wird die E-Mailadresse nicht verwendet, auch nicht veröffentlicht. Bitte lassen Sie dieses Feld unausgefüllt.
Webseite - Die Angabe Ihrer Webseite ist freiwillig. Die von Ihnen angegebene Webseite wird zusammen mit Ihrem Kommentar veröffentlicht.

Nach den §§ 21, 22 LDSG haben Sie das Recht, auf Antrag unentgeltlich Auskunft über die von der Universität Stuttgart und Universität Konstanz über Sie gespeicherten Daten zu erhalten und bei unrichtig gespeicherten Daten deren Berichtigung zu verlangen (Auskunfts- und Berichtigungsrecht). Ein Auskunfts- oder Berichtigungsersuchen richten Sie bitte schriftlich an die Geschäftsstellen des SFB-TRR 161 an der Universität Stuttgart (E-Mail: sfbtrr161[at]visus.uni-stuttgart.de) bzw. der Universität Konstanz (E-Mail: sfbtrr161[at]uni-konstanz.de).